Hezekiel, Tevrat’ın dört ” Büyük Peygamber “inden üçüncüsüdür.; diğerleri Yeşaya, Yeremya ve Daniel‘dir. İsmin yazılışı Yunanca İncil’de kullanılan ” hiezekièl “den türetilmiştir ve Luther İncili’nde kullanılır.
Latince İncil ve katolik kilisede kullanılan Almanca çeviriler de ” Ezechiel ” yazar. İbranca ismin doğru yazımı aşağı yukarı ” jecheskel ” dir. İsmin anlamı ” Güçlü El “dir. Profit Yeremya’nın genç bir çağdaşı olan Hezekiel, Kudüs mabetindeki rahip Busi’nin oğluydu ve muhtemelen kendisi de rahipti. İ.Ö. 597′de güney hükümdarlığı Yahuda’nın kralı Yehoyakim, etrafı kuşatılmış Kudüs’ü Buhtunnasır’a teslim eder ve bu mabeti yağlamayarak aralarında Hezekiel’inde bulunduğu tüm üst tabakayı Babil’e sürgüne gönderir.
Profit nasbütayinini, iç içe geçmiş ve her yana dönen üzerinde gözler bulunan tekerleklere sahip taht arabasının fevkalade vizyonu ile 30 yaşındayken, 593 yılında yaşar. O andan itibaren, en azından 571 yılına kadar sürgündeki Yahudiler arasında profit olarak etki gösterir. Hıristiyan ikonografisi birçok şeyin yanı sıra, Dört Havari’nin sembolünü de onun vizyonuna borçludur: Matta’nın insanı, Markos’un aslanı, Lukan’ın boğası ve Yuhanna’nın kartalı ( Hezekiel 1: 4-6, 10 ):
Kuzeyden esen kasırganın göz alıcı bir ışıkla çevrelenmiş, ateş saçan büyük bir boyutla geldiğini gördüm. Ateşin ortası ışıldayan madeni andırıyordu. En ortasında insana benzer dört canlı yaratık duruyordu; her birinin dört yüzü, dört kanadı vardı… Her yaratığın dört yüzü vardı: Önde dördünün yüzü insan yüzüne, sağda dördünün aslan yüzüne, solda dördünün öküz yüzüne, arkada dördünün kartal yüzüne benzer bir yüzü vardı.
Hayvanların üzerinde “ Gök kubbesi benzeyişi, korkunç billur gibiydi ” ve gök kubbenin üzerinde ” yakutun görünüşü gibi bir taht benzeyişi vardı; ve taht benzeyişi üzerinde, yukarıdan insan görünüşünün benzeyişi vardı. ” Tabii ki tahtın üzerinde oturan RAB değildir, böyle bir blasfemi ( Tanrı’ya küfretme, alay. ) Yehova rahibi Hezekiel’in uzaktan bile aklına gelmez. Gördüğü ” RAB’bin izzetinin benzeyişinin görünüşüydü “; ve gördüğü zaman ” yüz üstü düştüm ve söz söyleyen birinin sesini işittim. ” Burada hiçbir kelimeyle, bunun RAB’nin sesi olduğunu iddia edemez. Kendisiyle kimin konuştuğunu açık bırakır, ancak aynı zamanda sözler RAB’den geldiği yanlş anlaşılmayacak derecede açıktır ve ona sürekli ” Adem oğlu ” diye hitap eden sesin bir insana ait olmadığı da açıktır.
Bu muhteşem biçimde sırlarla örtülü nasbütayin, taht arabasının üzerinde oturan ve hatta gözlerle bezeli tekerlekleri ve hayvan-insan-meleklere sahip taht arabasının kendisi hakkında spekülasyon yapılması, hem Yahudi hemde Hıristiyan ezoterikçi ve mistikçiler üzerinde dayanılmaz bir çekicilik gücüne sahiptir. Talmud özellikle uyarmaktadır ki, kim önceden enikonu hazırlanmadan ve kutsal kitabı uzun süre okumadan bunu yaparsa, RAB’bi önünde ” emretmediği yanlış ateşi ” vakıf kulübesine getiren Harun’un oğulları Nadab ve Abihu’nun durumuna düşer. ” O anda ateş RAB’den uzaklaşır ve onları yutar ve RAB’nin önünde ölürler. ” Hikâye 3. Musa Kitabının 10. Bölümünde bulunmaktadır.
Hezekiel profetinin armağanını, ona bir elin uzattığı mektubu yineyerek elde eder. Yuhanna’nın vahyi ilahisi ( Apokalipsis ) yazarının da ele aldığı bir sahne ( Hezekiel 2, 8-10 ):
Ve sen, Âdem oğlu, sana söyleyeceğimi dinle… ağzını aç ve sana verdiğimi ye. Ve baktım ve işte, bana bir el uzantı ve işte, o elde bir kitap tomarı vardı; ve onu önüme açtı; ve yüzü ile arkası yazılı idi; ve onda mersiyeler, inilti ile figan yazılı idi.
Peygamber mektubu yer, ” bal gibi tatlı geldi bana ” Daha sonra alıp götürülür ve İsrail evinin üzerie bekçi tayin edilir. Hezekiel kitabının devamındaki içerik dört katı kronolojik bölüme ayrılmıştır. Birincisi İsrail halkı üzerine ” Mahkeme konuşmalarını ” içerir. Bunun için profit, durumun ne kadar kötü olduğunu kendi gözleriyle görmesi için zaman zaman Kudüs’e götürülür:
Ve altıncı yılda, altıncı ayda, ayın beşinci gününde, ben evimde oturmakta, Yahuda ihtiyarları da karşımda oturmakta iken vakti oldu ki, orada RAB Yehova’nın eli üzerime düştü. Ve baktım ve işte, ateş görünüşü gibi bir benzeyiş; belinin görünüşünden aşağı ateş; ve belinden yukarı parıltı görünüşü gibi, sanki ışıldayan bir maden. Ve o, bir el şekli uzattı ve başımın bir perçeminden beni tuttu; ve Ruh yer ile gökler arasında beni kaldırdı ve beni tanrının rüyetlerinde Yeruşalime, iç avlunun şimale bakan kapısına [ Mabetin ] girilecek yerine getirdi; kıskandıran kıskançlık putunun yeri orada idi.
Bundan sonra tek tek, kısmen ezoterik imalarla, kısmen belirgin netlikle Kudüslülerin bozulmuşluğu gözler önüne getirilir.
Bu ilk kısım ( Bölüm 24′e kadar ), RAB’bin profite, Kudüs’ün kaynayan bir kazanla yok edilmesini tahayyül ettirmesi ve karısının ölümüne, Kudüs’ün bozulmuşluğu nedeniyle yas tutması gerektiğini söylemesi ile sona erer.
İkinci kısım ( 25-32 ) ulusların Ammon, Moav, Edom ve Tyrus ile Mısır üzerindeki darkafalıların kaderleri hakkındaki profitleri içerir; bunların hepsi sonunda ” çukura gitmelidir. “
Üçüncü kısım ( Bölüm 33-39 ), Kudüs yerle bir edildikten sonra sürülmüşler için teselli getirir ve Yehova’nın düzeltme sözüne yer verir. Burada da büyük vizyon, ” ölü iskeletleriyle dolu olan ” geniş alanda, İsrail evindeki ölülerin dirilmesi ve Yehova’nın İsrail Dağları’ında yok edeceği, kuzeydeki emir Gog hakkındaki kehanet ile gerçekleşir.
Dördüncü ve son kısım ( Bölüm 40-48 ), yeni Kudüs ve yeni İsrail’in yeni mabeti hakkında harika bir vizyon haberidir.